maandag 20 juli 2015

Strikvlecht



Wat een plaatje hé?? Ik ben helemaal verliefd op deze vlecht.....
Het leuke is dat je er ook behoorlijk mee kunt
variëren! Je kunt een gevlochten haarband maken, een deel haarband, een grote strikvlecht of een halve, eigenlijk is alles leuk! En het kan zowel bij lang haar als bij wat korter haar!
En wat een complimenten hebben we gekregen met deze vlecht! Een echte Eye catcher! En redelijk snel te doen!

Tools:
Waterspuit, puntkam, pommade, steekspeld (zie hieronder de uitleg hiervan), rubberen elastiekjes, haarlak en eventueel accessoires.


Wat je absoluut nodig hebt is een steekspeld. Deze zijn verkrijgen bij drogist of te bestellen in de Webshop
 Ik heb geprobeerd strikken te maken met een open gebogen schuifspeldje maar dit gaat een stuk lastiger! Ik ga uitleggen waarom:
Op de bovenstaande foto zie je links 2 “gewone”schuifspeldjes 1 dichte en een open gebogen. Rechts 2 steekspelden in verschillende maten.
Het verschil zit hem in de breedte aan de bovenkant, de steekspelden hebben een bredere opening aan de bovenkant dan het open gebogen schuifspeldje. De brede opening heb je nodig om je lussen door de vlecht te trekken.
Ik gebruik het liefst ook voor fijne haartjes de grotere steekspeld. 



Maak een diagonale scheiding vanaf ongeveer de hoogte van het puntje van de wenkbrauw naar achter in de nek. Maak hier een gewone strakke standaard invlecht. Hoe strakker je invlecht hoe beter je strikken blijven zitten.
  
Deel vervolgens ongeveer 2 cm haar of langs je diagonale scheiding.
(heeft je Kleine Diva veel en of dik haar is 1 cm genoeg)


Bij deze Strik Vlecht heb ik in elk deel van de invlecht een strik gemaakt, je kunt er ook voor kiezen om een deel over te slaan.
Ik heb ervoor gekozen om te beginnen bij de 3e lus van de vlecht anders zit de strik erg voorop het hoofd maar als je dat leuk vind kun je dat gerust doen.
Steek je steekspeld door een deel van de invlecht en pak vervolgens een plukje haar wat je hebt afgedeeld en maak daar een lus van (veterstrik lusje). Maak het haar vooral in de punten iets
vochtig maar niet te nat of doe er wat pommade in. Dit is belangrijk om het pluizen tegen te gaan en een mooie strakke strik te maken.



Haal de lus door de steekspeld (dit is echt het lastigste stukje).
Gebruik je rechterhand om de steekspeld door het deel van je invlecht naar beneden te trekken terwijl je met je linkerhand  je wijsvinger door de lus haalt  en zo het haar aan 2 kanten door het deel van je vlecht trekt. Je hebt echt beide handen nodig. Dit is even een handigheidje wat je door moet krijgen.
Heb je wat korter haar zul je precies uitkomen, bij langer haar houd je een plukje haar over, dit plukje ga je meenemen naar je volgende lus/ strik. 


Hier heb ik dus een stukje haar “over” deze kam ik mee in mijn volgende plukje wat
een strik word. Bij onze kleinste Diva heb ik dit niet omdat die aanzienlijk kortere haar heeft en dus de strikken precies uitkomen.

  
Herhaal deze stappen tot het einde van de invlecht of totdat je geen haar meer over hebt. Tussendoor heb ik steeds een beetje haarlak op de strikken gespoten zodat ze mooi bij elkaar blijven zitten. Nu kun je de Strik Vlecht op verschillende manieren afwerken, je kunt een vlecht met overige haar maken, ik heb het hier afgewerkt met een rommelige knot. Als je het leuk vind kun je er ook nog leuke accessoires bij gebruiken.

Het eindresultaat:



Ik heb hem ook even bij mezelf gedaan ;-)

 Wat is jou creatie met de strikvlecht? 
Ik zou het leuk vinden om reacties te ontvangen op onze site en/of foto’s van door jouw gemaakte creaties!! Plaats ze op onze facebookpagina

Liefs Anja



Geen opmerkingen:

Een reactie posten